• Soluții pentru controlul energiilor periculoase
• O scădere substanțială a riscului de accident în timpul intervenției pe un utilaj
• Este prescurtarea a două cuvinte din limba engleză:
- LO = LockOut – blocare
- TO = TagOut – etichetare
• Punctele de izolare a tuturor energiilor periculoase care există pe un echipament, utilaj, mașină.
• Una sau mai multe energii care fac un echipament sa functioneze (ex. electricitate, abur, aer comprimat, apa sub presiune, agenti chimici, etc)
• Una sau mai multe energii care exista pe echipament, dar nu il fac sa functioneze (ex. temperatura, en. gravitationala, en. potentiala, etc.)
• Una sau mai multe energii care exista pe echipament, dar nu il fac sa functioneze (ex. temperatura, en. gravitationala, en. potentiala, etc.)
• Dispozitivele care pot opri alimentarea cu energie a echipamentului (ex. intrerupatoare, sigurante, robineti, vane, etc.)
• Orice masina, utilaj, linie de productie sau componenta a acestora la care se intervine in vederea desfasurarii activitatilor de service/mentenanta sau cleaning.
• Lacate, dispozitive de blocare a punctelor de izolare, cutii de grup, etichete de atentionare.
• In cazul activitatilor de service si mentenanta, desfasurate de personalul intern sau de terti.
• In cazul testelor, probelor, interventiei pe echipamente ale caror energii pot fi tinute sub control direct de persoana care intervine.
• Prin aplicarea a trei principii simultan
• Prin aplicarea obligatorie a celor 7 pasi LO-TO
• Prin utilizarea procedurilor scrise
• Prin instruirea persoanelor “autorizate LO-TO”
• Un om – O blocare – O viata
• O blocare – O cheie
• Nu se blocheaza – Nu se lucreaza
• Procedura generala LO-TO, de control al energiilor periculoase (se intocmeste pe unitatea de lucru-uzina, fabrica, grup de firme, etc.)
• Instructiunile specifice LO-TO (se intocmeste cate una pentru fiecare echipament din cadrul unitatii de lucru)
• Documente de referinta:
- Standardul American “OSHA (Occupational Safety & Health Administration) Industry Standard 29 CFR 1910.147”
- Standardul European “EN 1037:1995+A1„Safety Of Machinery – Prevention of unexpected start-up”
- Standardul Romanesc SR EN 1037 „Securitatea masinilor-Prevenirea pornirii neasteptate”
• Persoana autorizata izoleaza echipamentul, blocheaza, eticheteaza si reenergizeaza echipamentul.
• Orice persoana care are calificarea necesara, care cunoaste echipamentul respectiv si care a participat la un curs de instruire efectuat de o persoana certificata LO-TO.
• Previne energizarea accidentala a unui echipament in timpul interventiei, prin aplicarea dispozitivelor de blocare pe punctele de izolare.
• Nu mai lasa la latitudinea personalului decizia de stabilire a punctelor de izolare si a dispozitivelor de blocare (acestea sunt stabilite in instructiunile specifice LO-TO)
• Tine sub control si energiile stocate sau remanente